Welke zijn de lentetoppers onder de groenten

Lentetoppers

In dit artikel beschrijf ik de eigenschappen en het gebruik van acht lentetoppers onder de groenten. De volgende groenten komen aan bod:  asperges, jonge wortelen, bloemkool,  erwten, radijs, sla, spinazie en  waterkers.

Asperges

Eigenschappen:

De asperge is een echte gezondheidsbom, ze bevatten weinig calorieën en heel veel vitamine C en voedingsvezels. Asperges zouden helpen tegen bijensteken, hartproblemen, duizeligheid en tandpijn. De groente zou ook heel goed zijn voor diabetici, dit omdat ze de bloedsuikerspiegel onder controle houden en ze een boost geven aan de productie van insuline.

Gebruik in de keuken:

Deze groente kan op veel manieren klaargemaakt worden, ze gaan heel goed samen met vis, bijvoorbeeld: pladijs of een stukje zeewolf. Ze kunnen ook klaargemaakt worden zoals witloofrolletjes, dus mocht je geen witloofrolletjes lusten kan men een variant met asperge proberen.

Jonge wortelen

Eigenschappen:

Zoals iedereen wel weet zijn worteltjes heel goed voor de ogen, ze bieden vooral bescherming tegen nachtblindheid. Dit komt omdat de stof bétacaroteen in ons lichaam omgezet wordt naar vitamine A. Wortelen schijnen ook het verouderingsproces tegen te gaan. Verder bevatten wortelen veel vezels en werken ze cholesterolverlagend.

Gebruik in de keuken:

Deze groente is misschien wel de gebruikvriendelijkste van alle lentegroenten, even raspen en spoelen en je kan ze eten. Als aperitiefhapje, wortelpuree, of zelfs een wortelcake. Zelfs kan je misschien wel eens wortelchips proberen.

Bloemkool

Eigenschappen:

De bloemkool is een heel populaire groente, gezond en vol vitaminen en mineralen. Een bron van fosfor dat de groei en herstel van lichaamsweefsel bevordert, er is ook kalium aanwezig, die belangrijk is om de afvalstoffen uit het lichaam te verwijderen. Om te controleren of een bloemkool vers is, kijk je of de buitenste bladeren heldergroen en knappirig zijn.

Gebruik in de keuken:

Bloemkool kan je gebruiken voor soep, als hoofdgerecht of als aperitiefhapje. Een bloemkool smaakt het best als ze echt precies is gaargekookt. Men kan ook de bloemkoolroosjes lossnijde en bakken in olijfolie.

Erwten

Eigenschappen:

Erwten zijn een bron van voedingsvezels en vitamine B, en minerealen zoals kalium, magnesium en ijzer. Erwten zijn een bron van energie en zorgen voor het zenuwstelsel en het celmetabolisme. Ze bevorderen de darmflora en bestrijden cholesterol.

Gebruik in de keuken:

In de lente zijn doerwtjes een echte lekkernij, het zijn peulvruchten en ze kunne als vleesvervanger dienen. Heel lekker is erwtensoep met of zonder spek. Het best van al is de erwtjes te stomen, zo behoud je alle vitaminen en mineralen.

Radijs

Eigenschappen:

Radijzen zijn de beste groenten voor de spijsvertering. Ze bevatten heel veel ijzer en ze zouden goed van pas komen mocht je bloedarmoede hebben. Deze groente heeft een zuiverende werking op de nieren. Heb je last van een blaasontsteking, dan kan je baat hebben aan deze groente.

Gebruik in de keuken:

Men kan ze koken, maar meestal worden ze rauw gegeten. Radijsjes worden ook gebruikt als decoratief onderdeel van een gerecht. Ook de Japanse keuken maakt goed gebruik van de radijs, vooral bij sushi mag je niet vergeten de borden te versieren met radijsslierten.

Sla

Eigenschappen:

Sla is een caloriearme groente, ze bestaat dan ook uit 90% water. Slasoorten zijn rijk aan voedingsvezels en zijn leveranciers van vitamineA, C en K, bevatten ook nog mineralen zoals kalium en selenium. Hoe groener het blad van sla, hoe meer vitamine A en c deze bevat. Sla werkt kalmerend of zelfs slaapverwekkend, misschien goed voor moeilijke slapers.

Gebruik in de keuken:

Door zijn neutrale smaak kan je sla met bijna alles combineren. De meeste slasoorten kunnen gewokt, gestoofd, gekookt of verwerkt worden in soep. Een lekker gerecht is gestoomde slabladeren opgevuld met gehakt of champignons en als ovenschotel serveren. Veldsla kan ook in stampot verwerkt worden. Let wel dat je sla altijd zo snel mogelijk verbruikt.

Spinazie

Eigenschappen:

Spinazie bevat een hormoonachtige stof die de activiteit van de alvleesklier prikkelt. Deze groente is heel goed tegen verstopping en werd vroeger ook gebruikt in papjes ter bestrijding van maagpijn. Het is algemeen geweten dat spinazie een hoge dosis ijzer bevat, verder ook nog vitamine A en calcium, eiwitten en foliumzuur.

Gebruik in de keuken:

Spinazie heeft heel zachte blaadjes en kan je perfect gebruiken in salades. De spinazieblaadjes worden best kort geblancheerd, gestoofd of gekookt. Verder past spinazie bij: puree, kaas, in souflflés en groententaart. Soms worden ze ook gebruikt in soep.

Waterkers

Eigenschappen:

Waterkers bevat vitamine C en provitamine A, provitamine A heeft de eigenschap bloedzuiverend en vochtafdrijvend te werken. Heel geschikt tegen hoge bloeddruk dus. Er is ook nog vitamine K aanwezig, dit zou goed zijn voor het brein. Er worden soms hoge doseringen waterkers voorgeschreven tegen de ziekte Alzheimer.

Gebruik in de keuken:

Waterkers wordt veelal gebruikt als versiering van het bord, maar is ook lekker bij salades. Het bekendste gebruik is in combinatie met geitenkaas. Ook de Engelse waterkerssoep is een klassieker. Je kan verse waterkers in de soep strooien en thee van gedroogde waterkers is goed tegen keelpijn. 

Waterkers met tomaten en geitenkaas en basilicum

Ingrediënten voor 4 personen:

 2 zakjes waterkers| 4 tomaten in kwartjes| 85gr. zachte geitenkaas| 12 Griekse olijven| Keukenzout en peper van de molen.

Basilicumvinaigrette:

 1 soeplepel wijnazijn| 6cl. olijfolie| 8 blaadjes fijngehakte basilicum| Keukenzout en peper van de molen

Bereiding:

 Leg de gewassen blaadjes waterkers op een bord. Bedek deze met de tomatenkwartjes en peper naar smaak. Giet de basilicumvinaigrette over de tomaten, verdeel hier de blokjes geitekaas over en werk af met de olijven.

Bron gerecht: sint-lucie.be

Tot slot: enkele interessante links

Wat kan men zeggen over supervoeding

Welke zijn de zomertoppers onder de groenten

 Welke zijn de herfsttoppers onder de groenten

Welke zijn de wintertoppers onder de groenten