De Egyptische keuken - Recept Fuul Midammes

Fuul Midammes

Fuul Midammes (uit te spreken als foel, met een lange oe), gestoofde gedroogde tuinbonen. Je ziet het op verschillende manieren geschreven fool, foul, ful, fuul; medames, mudammas, medammis, midammas.

Fuul Midammes is een echt Egyptisch gerecht, dat wel het nationale gerecht van Egypte genoemd mag worden. Het wordt gemaakt van gedroogde tuinbonen en werd al gegeten in de tijd van de Farao’s.

Veel Egyptenaren maken het nog zelf in huis, maar het wordt ook erg vaak gehaald bij een van de vele restaurantjes die onder andere ook ta’myya, french fries, gefrituurde bloemkoolroosjes, toersjie of mi’xallie verkopen. Het wordt meestal gegeten als ontbijt, samen met gekookte eieren en عeesj belladi, maar het is ook heerlijk als lunch, samen met een of meerdere lekkernijen zoals hierboven genoemd. Ook verkoopt men sandwich fuul midammes, een halve عeesj belladi gevuld met de fuul.

Het standaard recept

In de recepten is uitgegaan van gedroogde tuinbonen, maar je kunt ook een blik nemen, kijk dan naar Fava beans. De kooktijd wordt dan aanzienlijk korter.

Ingrediënten:

250 gram gedroogde tuinbonen

1 teentje knoflook

½ theelepel komijn

1 eetlepel olijfolie

½ eetlepel citroensap

zout en zwarte peper

Bereiding:

Week de gedroogde tuinbonen 1 nacht van te voren in ruim water.

Giet ze af en doe ze met ruim vers water in een pan. Voeg nog geen zout toe, dit maakt de velletjes van de bonen taai. Breng de bonen aan de kook en laat ze dan ongeveer 1 uur zachtjes koken, of tot ze erg zacht zijn. In heel veel recepten zie je staan dat de bonen uren heel zachtjes staan te stoven. + Info damassa. Dit kan, maar dan moet je er voor zorgen dat het vuur echt heel laag staat, en je moet regelmatig controleren of ze niet droogkoken.

Giet de bonen af, maar bewaar het kookvocht.

Doe de bonen in een schaal, prak ze eventueel, pers er de knoflook boven uit en meng de komijn, olijfolie en citroensap door. Als het te droog is, kun je eventueel wat kookvocht toevoegen.

Maak op smaak met zout en zwarte peper.

Notes:

De bonen worden over het algemeen fijn geprakt, maar men laat de bonen ook soms heel.

Vaak worden ook rode linzen mee gestoofd, dit is echter voornamelijk voor de kleur.

Serveer warm met pita brood, eventueel een gekookt of gebakken ei en een salade van komkommer en tomaat.

Tip voor pitabrood: maak ze even warm, door ze op het gasfornuis rond te draaien in het vuur van de brander.

Geen gasfornuis, even warm maken in de oven of onder de grill.

Variaties

Fuul midammes bi taHina

Met sesamzaadpasta

Zie voorgaand recept maar voeg aan het eind wat taHina toe.

Fuul midammes bi tamatim

Met tomaten

Ingrediënten:

250 gram gedroogde tuinbonen

1 fijngesnipperde ui

2 teentjes knoflook

½ theelepel komijn

½ theelepel gemalen rode peper

1 grote tomaat, in kleine blokjes gesneden

1 eetlepel olijfolie

½ eetlepel citroensap

Zout en zwarte peper

Bereiding:

Giet ze af en doe ze met ruim vers water en wat zout in een pan.

Breng de bonen aan de kook en laat ze dan ongeveer 15 minuten zachtjes koken, ze hoeven niet gaar te zijn.

Bak de fijngesnipperde ui met de uitgeperste knoflook lichtbruin in wat olie. Voeg de kruiden toe en bak deze even mee.

Voeg de tomaat toe en bak deze even mee. Voeg daarna de bonen en wat kookvocht toe en smoor het geheel op laag vuur totdat de bonen helemaal gaar zijn.

Op smaak brengen met citroensap, zout en zwarte peper.

Fuul midammes bi tamatim wi filfil axdar

Met tomaten en groene paprika

Zie voorgaand recept bak echter met de tomaten een groene paprika in blokjes gesneden en wat hot tomato ketchup mee. Is zo ook erg lekker met rijst.

Sufra dayma - Moge je altijd een gedekte tafel hebben!

Ingrediënten in het arabisch

tuinbonen fuul verse tuinbonen fuul axdar
uien basal knoflook toom
tomaten tamatim groene paprika filfil axdar
komijn kamoen gemalen rode peper sjatta’
zout malH zwarte peper filfil iswid
olijfolie zeet azeyetoen citroensap عasier lamoen

Uitspraak letters

Met dank aan mijn Egyptische vriendin.

Just Mary