Peterselie als groene gezondheid

Peterselie

Peterselie.jpgPeterselie is een recordhouder als men het heeft over vitamine C- gehalte. Deze groene gezondmaker blinkt uit in essentiële voedingswaarden, vitamine C en calcium. Het is zelfs zo dat mensen vroegere tijden verplicht waren deze groene gezondmaker te kweken. Men heeft zelfs een Duits sprookje over peterselie.

Peter en Silie

Er was eens een jongen en een meisje, die Peter en Silie noemden. Die 2 maakten constant ruzie. De ruzies werden dag na dag erger en erger, tot de tovenaar die in hun buurt woonde het geruzie niet meer aankon en de 2 ruzie makers betoverde. Hij betoverde beide in een plant, Peter werd de wortel en Silie de bladeren. Zo kreeg de plant de naam Peterselie. Natuurlijk is het zo niet echt gegaan, maar het is wel goed gevonden in het Duitse sprookje.

Verplichte kweek

Laten we eens een kijkje nemen in de echte geschiedenis van peterselie, deze geschiedenis gaat zelfs terug tot ver voor onze jaartelling. De oude Egyptenaren noemden het bergselder, het kruid werd gebruikt als een behandeling tegen blaasproblemen en maagpijn. Ook de oude Grieken gebruikten peterselie als gezondmaker, namelijk om epilepsie te genezen. Tijdens wedstrijden maakten men er kronen en kransen van om de winnaar te kronen met een krans van peterselie. In het begin van de negende eeuw was het zelfs zover dat Karel de Grote zijn onderdanen verplichte om peterselie te kweken, dit om de gezondheidskwaliteiten van peterselie. Nicholas Culpeper een bekende arts- botanist uit de zeventiende eeuw prees het kruid omdat het heel verzachtend werkte als gezondmaker voor de maag. De roots van peterselie liggen rondom de Middellandse zee.

Een sterk wapen tegen borstkanker

Het is al duizenden jaren dat peterselie als geneesmiddel wordt gebruikt. In onze huidige tijd is de geneeskrachtige werking al fel afgezwakt en achterhaald, maar toch zijn er nog heel wat gezonde eigenschappen. Peterselie is de recordhouder als het om vitamine C gaat, vitamine C geeft een boost aan het immuunsysteem. Peterselie bevat ook meer ijzer dan spinazie, ijzer geeft een bescherming tegen bloedarmoede. Vrouwen tijdens hun menstruatie hebben voordeel aan peterselie omdat deze rode bloedlichaampjes aanmaakt in het lichaam. Ook de stof apiol aanwezig in peterselie heeft een verlichtend effect tijdens de menstruatie. En dan nog de belangrijkste actieve stof is apigenine, deze stof manifesteert zich tegen borstkanker. 

Apigenine heeft de eigenschap de progressie van borstkankercellen te vertragen, dit gebeurt op 3 manieren:

  • De stof bevordert celdood.
  • Voorkomt celdeling.
  • Verkleint de diameter van de bloedvaten die verantwoordelijk zijn voor het  doen groeien van de kankercellen.

Slechte adem

Peterselie werkt zuiverend voor het bloed, houdt de aders sterk en elastisch ter bescherming van het hart en bloedvaten. Peterselie doodt bacteriën in de maag en is gezond voor de spijsvertering. Dit verklaart ook het succes van peterselie in de keuken, en nu nog een leuk weetje: peterselie maskert een slechte adem maar ook een knoflookgeur.

Het einde van de kooktijd

De drie soorten peterselie:

  • Bladpeterselie: deze soort heeft de rijkste smaak.
  • Krulpeterselie: wordt vooral gebruikt ter versiering van een gerecht.
  • Wortelpeterselie: wordt vooral gekweekt voor de wortel.

Men kan peterselie gebruiken bij tal van gerechten, denken daarbij aan: aardappelgerechten, vis, soep, eiergerechten, vlees, pasta, salades, sauzen, vinaigrettes en groenten. Je moet wel weten dat bij warme gerechten peterselie maar toegevoegd wordt aan het einde van de kooktijd. Indien peterselie gefrituurd wordt zoals bij garnaalkroketten bijvoorbeeld, dan verliest de peterselie volledig zijn heilzame werking.

Tot slot een peterselie- gerecht: Pangafilet met peterselie en kerrie

Ingrediënten:

  • 4 pangasiusfliletsPangasiusfilet_met_peterselie_en_kerrie.png
  • 1 potje kerriepoeder
  • 1 ui
  • verse peterselie
  • bloem
  • boullonblokje
  • 200 milliliter water
  • peper
  • zout

Bereidingswijze:

  • Snijd de ui en peterselie in fijne stukjes.
  • Doe wat boter in een steelpannetje en fruit hierin de uitjes tot ze glazig zien.
  • Let op: nu moet je zorgen dat je alles bij de hand hebt! Dus 200 milliliter water vermengd met een half bouillonblokje, de kerriepoeder en de bloem alvast klaar zetten.
  • Na het fruiten van de uitjes doe je er kerriepoeder bij. Dit blijf je roeren door de uitjes. Dan doe je er een klein scheutje bouillon bij.
  • Weer goed roeren! bloem erbij en wat bouillon.
  • Dit blijf je herhalen en zorg ervoor dat de saus een gladde massa word.
  • Doe er wat peterselie, peper en zout bij.
  • De saus moet iets dunner zijn dan normaal. Dat kun je doen door meer bouillon bij te doen.
  • Verhit wat olie in een braadpannetje. Bak de vis gaar in de olie.
  • Als de vis klaar is, serveer je dit op een bordje en schep je er een sauslepel kerrie met peterselie over heen.
  • Als garnering kun je nog nog een takje peterselie er bovenop leggen.

Kan je opdienen met een glaasje witte wijn

Bron gerecht: mijnreceptenboek