Hete kip

Hete kip

35958.jpegHet recept 'hete kip' heb ik ooit eens via via gekregen. Na 1a 2 keer gemaakt te hebben heb ik er al gauw mijn eigen draai aan gegeven. Al gauw ging er paprika bij. Zelf hou ik nogal van dingen uit proberen en in de loop der tijd is het recept dus nogal enigzins veranderd, al is de basis wel hetzelfde gebleven. Het is een makkelijk recept dat makkelijk te maken is en waar je ook makkelijk mee kan variëren. Hierover kan je meer lezen onderaan het recept. Hier is dus mijn eigen versie van 'Hete kip'.

Het recept

Ingrediënten:

voor 2 personen

  • kipfilet naar keuze, ca 500 gram
  • ½ pakje margarine
  • rijst (ca. een beker)
  • 1a 2 uien
  • 1 paprika
  • * peen, prei, citroengras
  • 1a 2 teentjes knoflook
  • 1 theelepel maïzena
  • koffiemelk

* Deze groenten doe ik er vaak bij als ik nog wat over heb wanneer ik bijvoorbeeld nasi of bami heb gemaakt. Dan hou ik meestal wel wat over en dat kan er dan mooi bij. Ui, paprika (rood en/of geel) en de knoflook gaat er altijd wel in.

Voor de saus:

  • 1 theelepel sambal
  • 2 theelepels paprikapoeder
  • 3 eetlepels sojasaus
  • 5 eetlepels ketchup
  • 10 eetlepels water
  • 2a 3 eetlepels bruine suiker
  • beetje kerriepoeder
  • beetje ketoembar
  • klein beetje vissaus

Tijdens het maken van de saus is het aan te raden om even te proeven. Zo kan je het nog op smaak brengen voor dat je de toevoegt.

De voorbereiding:

Snij de kip in blokjes en leg deze even apart. Was en snij de groenten. Snij de uien bijvoorbeeld in stukjes of halve ringen, de paprika in blokjes of reepjes. Heb je nog wat groenten over? Snij dan de peen in dunne reepjes (julienne) en de prei in vrij dunne ringen. Het maakt op zich niets uit hoe je de groenten snijd maar het zorgt wel voor meer variatie. Dit staat altijd wel leuk. Zelf snij ik de uien en de paprika ongeveer dezelfde grootte als de blokjes kip. 

Ook is het wel handig om alvast de saus klaar te maken. Meng de ingrediënten voor de saus en proef even of deze naar smaak is. 

De bereiding:

  1. Doe de margarine in de pan laat het smelten. Wanner de margarine is gesmolten en de pan heet is kan de kip erin. Bak de kip rondom mooi bruin.
  2. Schep vervolgens de kip uit de pan en doe de groenten erin. Bak deze tot ze beetgaar zijn.
  3. Als de groenten 'gaar' zijn kan de kip erbij en de saus. Even doorroeren en een paar minuten laten pruttelen. Proef af en toe of de kip en de groenten gaar zijn.
  4. Kook ondertussen de rijst volgens de verpakking.
  5. Wanneer de saus wat aan de dikke kant is kan je deze binden met een beetje maïzena. Meng een beetje maïzena en wat koffiemelk. Zet het vuur hoog en giet het erbij. Ondertussen goed roeren. 
  6. Wanneer alles dus gaar is en de saus dik genoeg is het klaar.

  'Hete kip met reepjes ham en kroepoek. Hoewel het niet echt Aziatisch gerecht is  smaakt de kroepoek altijd wel. De reepjes ham ook, al was dit meer omdat     deze nog  over waren'.

Tot slot

Variatie:

Zoals ik al zei is het een makkelijk recept. Je kan makkelijk variëren met de groenten; soort groenten, de hoeveelheid ... net wat je over heb. Wanneer je niet zo van pittig hou dan kan je de sambal weglaten of er wat minder in doen, al is het dan alleen niet echt meer 'hete kip'. Je kan ook de sambal nog altijd later toevoegen. Handig met kinderen of als er mensen zijn die gewoon niet zo van pittig houden.

Naast rijst heb ik het ook wel eens gegeten met couscous, bami en gebakken aardappelen, al gaat mijn voorkeur toch uit naar rijst.

Tip:

Aangezien het vrij veel snijwerk is kan je ook wat meer maken. Het is dan in princiepe maar iets meer werk en je hebt de volgemde dan ook nog wat. Zelf hou ik altijd wel over (omdat ik altijd meer maak). De volgende dag smaakt het ook nog prima. Je kan bijvoorbeeld nog wat rijst koken, of ... je doet het op een broodje. Vooral op een Surinaams broodje smaakt het lekker, of een tortilla of rotivel. Let dan alleen wel dat de saus niet al te dun is. 

Extra lekker is het met een blaadje sla en nog een paar plakjes komkommer.