Welke zorgverzekeraars hanteren geen medische acceptatie bij nieuwe klanten

Inleiding

Het is weer tijd om eventueel te kunnen veranderen van zorgverzekeraar. De premies voor 2013 zijn allemaal bekend en het vergelijken kan dus beginnen. De zorgverzekeraars kunnen soms vragen stellen voordat ze je accepteren als klant. Ze willen bekijken of ze aan je kunnen verdienen of dat je ze geld gaat kosten. 

De zorgverzekering

Iedereen in Nederland is verplicht om minimaal verzekerd te zijn door middel van de basisverzekering. De basisverzekering vertegenwoordigd de meest nodige medische hulp volgens de overheid. De zorgtoeslag voor 2013 bedraagt maximaal € 88,00 en is inkomensafhankelijk. Verder geldt er een eigen risico van € 350,00 die eerst zelf betaald moet worden. Je kunt tot maximaal € 500,00 een extra eigen risico nemen voor een lagere premie. Het extra gekozen eigen risico die gekozen is komt boven op het verplichte eigen risico van de overheid. 

Waarom de vragen voor de acceptatie?

Een zorgverzekeraar moet net als ieder ander bedrijf winst maken om te kunnen blijven bestaan. Er is altijd een reden waarom iemand wil overstappen dit kan bijvoorbeeld zijn: omdat de premie lager is, slechte service bij huidige zorgverzekeraar, de voorwaarden of de vergoedingen. Dit laatste is waar de zorgverzekeraar bang voor is dat je naar hen komt omdat er meer vergoedt wordt. Stel je weet dat je het aankomende jaar een dure ingreep moet ondergaan. De zorgverzekeraar gaat door deze dure uitgave verlies maken omdat je niet volgende premie hebt betaald over de afgelopen jaren. Er kan gevraagd worden om medische gegevens of foto’s te sturen naar de nieuwe zorgverzekeraar. Zodat deze kan beoordelen wat voor een klant je bent en zo de kosten kan inschatten. De acceptatie geldt overigens alleen op de aanvullende verzekeringen. Er kunnen ook vragen gesteld worden over je gezondheid zoals: rook je, gebruik je medicijnen, heb je bepaalde aandoeningen en zijn er nog overige klachten die van belang kunnen zijn. Je bent verplicht om deze vragen naar waarheid te beantwoorden.

Is het mogelijk om de selectie te ontlopen?

Een aantal zorgverzekeraars accepteert iedereen zonder dat er gevraagd wordt naar de medische achtergrond van de klant. Dit is een voordeel voor de klant want als deze weet dat hij volgende jaar een dure ingreep moet ondergaan zoals een nieuwe bril of gaatjes heeft in zijn gebit. De andere zorgverzekeraar die je medische achtergrond heeft gelezen zou je om deze reden waarschijnlijk niet accepteren als klant of met een minder hoge dekking accepteren. De onderstaande zorgverzekeraars zijn de kleinere spelers die geen medische acceptatie uitvoeren. Wil je toch bij een grote zorgverzekeraar je verzekering afsluiten dan loont het om protest te maken tegen de vragen dit helpt vaak. 

Zorgverzekeraars die geen medische acceptatie doen

  • DSW
  • Menzis
  • Zorg & Verzekeraar
  • Anderzorg
  • Azivo
  • Stad Holland

Conclusie

De premies zijn weer bekend het uitzoeken kan weer beginnen. Welke zorgverzekeraar geeft de beste dekking tegen de laagste prijs. De meeste zorgverzekeraar stellen vragen over je gezondheid en vragen medische gegevens op over je als nieuwe klant. Het is belangrijk voor de zorgverzekeraar om te weten wat de nieuwe klant het komende jaar gaat opbrengen en kosten. Als jij een slechte gezondheid hebt bestaat de kans dat je kosten gaat maken. De zorgverzekeraar kan deze kosten niet compenseren met eerder ontvangen premies omdat je een nieuwe klant bent. Het is dus ook verstandig als je weet dat je het komende jaar een ingreep moet ondergaan om te kijken welke zorgverzekering een medische acceptatie hanteren en welke niet.