Acne De nachtmerrie van pubers

Pubers en puisten of acne

Acne is een regelrechte nachtmerrie voor pubers, alhoewel ook volwassen mensen er soms mee te maken hebben. Het kan niet worden genezen maar ook niet voorkomen, maar het ongemak en de irritatie kan wel binnen de lijntjes gehouden worden.  Tot slot geef ik een gouden tip mee: onderaan het artikel kan je het e-book Nooit Meer Acne downloaden.

Foto credit: 

Een overmatige productie van talg

Doordat de puberiteit gepaard gaat met hormonale veranderingen, kan dit zich uiten in een overproductie van talg. Talg is een vetachtige substantie die onze huid beschermt tegen uitdroging. Nu, als die talgklieren verstopt raken, krijg je ontstekingen. Het zijn precies die ontstekingen die er voor zorgen dat er puisten ontstaan. Dan krijgen we van die witte of zwarte puntjes op onze huid, dit zijn eigenlijk propjes die de kanaaltjes van de talgklieren afsluiten. Wanneer deze talgklieren ontsteken en er ontstaan rode bolletjes met een geel kopje er bovenop, dan spreken we van acne.

Meisjes hebben er minder last van dan jongens, simpelweg omdat de productie van talg gestimuleerd wordt door mannelijke hormonen. Het is ook niet de hoeveelheid mannelijke hormonen die bepalend zijn, maar het evenwicht tussen die hormonen en de gevoeligheid van de talgklieren dragen bij aan acne. Zelfs sommige geneesmiddelen kunnen acne veroorzaken, net als make- up en andere cosmetica. De plaats waar acne het meeste voorkomt is: in het aangezicht, maar het kan ook in de hals en nek, schouders en rug, of op de borst aanwezig zijn.

Het treft soms ook volwassenen

Ook volwassennen hebben er soms last van. Maar liefst 40 % van de volwassen vrouwen hebben er mee te kampen. Heel opmerkelijk is dat de meeste van die vrouwen acne- vrij waren in hun puberiteitsjaren. Volwassen vrouwen kunnen de acne krijgen door zwangerschap of menstruatie, maar ook wanneer hun hormonen op hol slaan, of net zoals voor pubers door het gebruik van bepaalde medicatie of make- up en cosmeticaproducten. Een grote troost is: je krijgt het niet van ongezond te eten.

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat er geen direct verband bestaat tussen ongezond eten en acne. Acne heeft ook niets te zien met een slechte hygiëne, en zo zijn er nog wel een paar fabeltjes over acne. Dus vaak wassen met zeep helpt niet, dit kan zelfs een negatief effect hebben. Het is ook geen infectieziekte en kan dus ook niet overgedragen worden. Of een moeilijke stoelgang is ook geen oorzaak. Een misverstand die voortkomt uit een oude mythe: namelijk dat acne zou veroorzaakt worden door onzuiverheden en afvalstoffen in het lichaam. Het wordt ook niet veroorzaakt door een gebrek aan vitamine C. De grote boosdoener zou stress zijn, stress zet de nieren aan tot aanmaak van hormonen die op hun beurt dan weer de talgproductie stimuleren.

Aangezien jongeren in de puberiteit ook aan seks beginnen werd lang gedacht dat acne iets met seks te maken had. Alhoewel, er is nooit enig wetenschappelijk verband of bewijs aangetoond.

De huid droog houden

Men kan acne op verschillende manieren behandelen, maar het is raadzaam om een dermatoloog aan te
spreken. Acne ontstaat vooral bij een vettige huid, dus komt het erop aan om je huid droog te houden, om een drogere huid te verkrijgen kan men best PH- neutrale producten gebruiken. Een natuurlijke positieve invloed op acne is de zon, maar dan ook weer niet overdreven, want van teveel zonlicht kan men dan weer huidkanker krijgen. Een natuurlijk alternatief kan het nuttigen van gezonde voeding zijn, dus voedingsproducten met antioxidanten, zoals veel verse groenten en groene thee.

Wat je echt niet mag doen, is het uitknijpen van de puisten. Knijp je de puisten uit, dan is er een grote kans dat er een litteken overblijft. Is een puist dan toch rijp genoeg om ze uit te knijpen, was dan eerst heel goed je handen om besmetting van de wonde te voorkomen.

Een gezichtsmasker

Als je rondstruint op het wereldwijde inernet vind je tal van recepten voor gezichtsmaskers die zouden
helpen tegen acne. De meeste gezichtsmaskers zijn op basis van: komkommer, perzik, honing, citroen, banaan en limoensap. Het masker met de naam Acne Killer is berucht en heeft bekendheid verworven door te adverteren op facebook. Maar, de meningen over het masker liepen zodanig uiteen dat de Nederlandse beautywebsite Beautybyjuly een persoonlijke test deed, met een onthutsend resultaat als gevolg. Een struikelblok was bijvoorbeeld: wanneer je het masker verwijdert doet dit verschrikkelijk veel pijn en laat duidelijke sporen achter op het gelaat. De pijn komt niet door het vuil dat uit je huid wordt getrokken, maar doordat je de gezichthaartjes mee uittrekt. Het uiteindelijke resultaat is zo goed als nul!

Men moet een gezichtsmasker tegen acne minimaal 10 minuten en maximaal 20 minuten op het gelaat laten om het gewenste resultaat te hebben. De reinigende stoffen in het masker moeten de tijd krijgen om in te werken op de acne. Het best breng je een gezichtsmasker aan na een warme douche, dus als je huid voorverwarmd is. Ook heel belangrijk voor je een gezichtsmasker aanbrengt is dat je alle make- up moet verwijderen. Omdat de doeltreffendheid van gezichtsmaskers moeilijk te achterhalen zijn, kan je beter eerst advies inwinnen bij een dermatoloog.

Collageen Inductie Therapie

Collageen Inductie Therapie is een niet- chirurgische techniek voor het behandelen van littekens veroorzaakt door acne. Het is een behandeling die gespreid wordt in tijd en een verbetering belooft van 70 % tot 80 %. Als de resultaten beter uitvallen dan het vernoemde percentage, beschouw dit dan als een bonus.

Tot slot: Het e-book Nooit Meer Acne

Werkt de methode uit het boek en wat belooft het boek!

Deze methode werkt… als jij meewerkt. Ik kan je de instructies geven en de weg wijzen, maar alleen JIJ kunt actie ondernemen en deze methode in praktijk brengen.

Als jij niet kunt wachten om te beginnen en zonder acne door het leven kunt gaan, maar je zorgen maakt of dit een hele dure methode is, dan kan ik je gerust stellen…

Mijn e-book zit bomvol behulpzame informatie over het begrijpen van jouw type acne (ja, er zijn meerdere types acne), en een simpele, praktische en gemakkelijk te volgen stap-voor-stap natuurlijke methode die gewoon werkt!