Pokemon Go een goudmijn

Het is zomer 2016 en het spel is na de release in Amerika dan ook eindelijk uit in Nederland. Het draait in het spel om de pokemon te vangen.  Vooral de oudere jongeren onder ons deden het veel, omdat die opgegroeid zijn met de tekenfilms en pokemonkaarten van vroeger. De jongere kinderen volgde al snel en heel Nederland was actief op het zoek naar de pokemon. Heel Nederland heeft het wel eens gespeeld of van gehoord. Door te lopen kan je eieren uitbroeden en bij de pokespots kan je items ontvangen(snoepjes en pokemonballen). Het bracht de overlast op vele delen in de wereld. De pokemon jagers (oftewel pokemon trainers) was niks te gek om die ene zeldzame pokemon maar te vangen. Nu vele updates verder is er meer mogelijk zoals battlen in de gyms, nieuwe pokemon en nieuwe items. Een grote update wordt deze zomer 2017 verwacht. Maar hoe verdient dat gekke spelletje nu zijn geld.

App aankopen

35632.png

Zoals in elke app is het mogelijk om de game reclamevrij te maken, nieuwe dingen te kopen of andere dingen. Het zit in de mens om beter te worden en sterker dan je tegenstanders. De app inkopen wordt dan ook veel gedaan door spelers want een groot bedrag is het niet meestal kan je al voor 0,99 eurocent iets kopen. Het gaat bij Pokemon Go dan om pokemon ballen (om ze te kunnen vangen), incubators( apparaat om je eieren mee uit te broeden tijdens het lopen), nieuwe items om je trainer aan te kleden, meer rugzak inhoud (voor zowel je items als pokemon) en ga zo maar door. Door het kleine bedrag zijn mensen eerder geneigd om het te kopen en met de bancaire middelen is het ook steeds makkelijker om dit te doen.

Inkomsten van de app aankopen

Apple gebruikers van alleen USA hebben al meer den 2 miljoen dollar uitgegeven aan deze app aankopen in een jaar tijd. Hier moeten de Android toestellen nog bij. Amerika is dan wel een Apple land natuurlijk maar de helft voor Andriod toestellen zou je wel kunnen rekenen. 

De plus versie

Het spel gebruikt bijna geen mobiele data maar wel je batterij (ook ondanks de besparende elementen in de game). Je kent de zomer nog wel toen iedereen een powerbank moest hebben. Op straat liep elke pokemon trainer met zijn telefoon aan de oplader (powerbank). De plus versie brengt hier verandering in. Een bandje die via bluetooth is verbonden met de game en je telefoon/tablet. Zodra er een pokemon in je buurt is gaat het bandje trillen. Zo kan je je telefoon pakken en kijken welke het is en hem vangen. Het voordeel is dat je telefoon op deze manier op de besparende stand kan blijven en je de game dus niet op de voorgrond aan hoeft te hebben wat veel batterij kost.

De prijs van de plus versie

De Plus versie 35 dollar, omgerekend ongeveer 33 euro. Wordt overigens niet zoveel verkocht meer in Nederland. 

Reclame inkomsten

Je zal wel denken, reclame inkomsten? In mijn game totaal geen last van. Geen irritante reclame in beeld gehad tijdens het spelen, dat klopt. Maar de pokespots zijn niet altijd op gekozen bezienswaardigheden te vinden. Ook vaak in de buurt van een winkel en dan vooral eettentjes. Het gaat hier om gesponsorde locaties, bedrijven kunnen een pokespot kopen als deze niet in de buurt is. Deze contracten levert het bedrijf nu de grootste inkomsten op voor Niantic

Mac Donalds

Zo betaalt de Mac Donalds in Japan tussen de 15 en 50 dollarcent per unieke bezoeker. Unieke pokemon of items waren dan alleen bij die Mac Donalds te vinden voor een bepaalde periode. Per dag 2000 (extra) bezoekers voor de burgerfabrikant  in de zomer. Ja zie je dan de grote M dan kan je er best wel iets eten, ziet er toch lekker uit. Ik heb er wel zin in. Voor de 3000 tellende Mac Donalds in Japan en 2000 bezoekers met 15 dollarcent per bezoeker. Kassa voor Niantic 1.500.000 dollar met per dag in 2006.

Starbucks

Starbucks volgde al snel in Japan en die heeft 8000 filialen verdeeld over Japan. Sommige pokemon trainers zijn hele dag bezig met vrienden en dan is een kopje koffie of iets lekker nooit weg. De starbucks is de uitkomst en nog gratis wifi ook nog. 

Conclusie

Het spel mag dan niet meer zo populair zijn als afgelopen zomer, al moet het mooie weer nog komen om veel buiten te zijn. Heeft het bedrijf achter de game van Pokemon Go, Niantic al aardig wat opgebracht en inkomsten stromen nog steeds binnen. Dit door middel van de app aankopen in het spel, de plus variant maar de grootste inkomsten komen uit marketing en contracten met andere bedrijven. Door Niantic verdient het bedrijf achter de pokemon zelf The Pokemon Company ook inkomsten.