Fitness Tips Voor Senioren

Fitness Voor Senioren

Veel senioren hechten vast aan het idee dat ze niet meer kunnen fitnessen, ze denken aan het risico van blessures. Zoals botten brozer worden, spieren krimpen en kracht afneemt naarmate men ouder wordt moet je wel een paar overwegingen maken voordat je aan het fitnessen gaat. Dat gezegd zijnde, iedereen ongeacht leeftijd heeft de mogelijkheid om zijn lichaam in goede vorm te krijgen. En als je inzet hebt en doelen stelt dan zal je veel meer bereiken dan je ooit voor mogelijk hebt gehouden.

Beginnen met wat je weet dat je aankan

De eerste stap om je lichaam in vorm te krijgen is om te beginnen met iets dat je weet dat je het kunt bereiken. Bijvoorbeeld, je weet dat je kunt lopen gedurende tien minuten. Dit is echt heel belangrijk, start klein en rustig, leer hoe je lichaam reageert op lichaamsbeweging.

Maak Krachttraining Een Deel Van Je Training

Krachttraining helpt bij het verbeteren van je mobiliteit. Het vermindert botverlies zodat je osteoporose kan voorkomen. Het verbetert ook je evenwicht en coördinatie die op zijn beurt dan weer je risico op vallen verkleint. Krachttraining betekent gewoon met weerstand je spieren doen samentrekken. Je hoeft geen halters te gebruiken, met je eigen lichaamsgewicht kan krachttraining heel doeltreffend zijn. Wil je nu toch gewichten gaan gebruiken, start dan met heel lichte gewichten zoals een kettlebell of kleine handgewichtjes.

Oneven oppervlaktes tellen

Hoewel elke oefening is beter dan geen oefening, voor senioren is het zeer belangrijk om op oneffen oppervlaktes te lopen. Bijvoorbeeld: in plaats van een loopband zou je beter kiezen voor een wandeling op een makkelijk parcours. Wanneer je op een oneffen ondergrond gaat lopen, dan maak je daadwerkelijk beter gebruik van je ligamenten, pezen en spieren. Je lichaam zal zich moeten aanpassen aan de subtiele veranderingen in het loopvlak. Dit helpt het versterken van je spieren en weefsels en het verbetert tevens de mobiliteit.

Kijk vooruit

Veel senioren maken zich zorgen over vallen. Meestal hebben ze ook een verzwakt zicht, want wanneer ze trainen kijken ze meestal naar de grond voor hen. Als je ouder wordt verliezen je botten wat van hun dichtheid, met andere woorden ze worden brozer. Dit gebeurt in al je botten met inbegrip van je wervelkolom. Als je gaat wandelen of joggen en je kijkt steeds naar de grond voor je dan begin je automatisch je wervelkolom te buigen en loop je eigenlijk lichtjes voorover gebogen en dat willen we nu net niet. Het kan er zelfs toe leiden dat je een ruggengraat gaat ontwikkelen die uiteindelijk krom staat en je steevast de neiging gaat hebben om lichtjes voorover gebogen te lopen. Dus is het heel belangrijk dat je mooi rechtop gaat lopen en dat je recht voor je kijkt of probeer op zijn minst toch een twintig meter voor je te kijken.

Tot slot: Trainen met vrienden

Oefenen met vrienden zorgt dat je een veilig gevoel hebt of dat er een veilig gevoel algemeen is, je kan elkaar in het oog houden en bijstaan waar het moet. In feite is het nu wel leuker en veel motiverender wanneer je in groep of met vrienden traint. Bewegen is goed voor je geestelijke gezondheid. Het verbetert de bloedsomloop, met inbegrip van de bloedtoevoer naar je hersenen. Het stimuleert je humeurstemming en helpt je gezond te blijven en je blijft mobiel goed in je senior gouden jaren. Of je nu veertig-  of tachtig jaar bent, er is niet zoiets als ik ben te oud om te trainen. Ga nog aan de slag vandaag.