Het Tracken Of Bijhouden Van Je Workouts

Tracken En Bijhouden Van Je Workouts

Het tracken of bijhouden van je workouts is belangrijk, meeste mensen denken dat dit een onnodige karwei is. Echter, als je je trainingen nauwgezet volgt en noteert dan verzamel je heel belangrijke gegevens. Wanneer je dan terug kijkt op je gegevens, dan zal je in staat zijn om je trainingen te evalueren. Je zal gebieden zien waar je grote verbeteringen hebt en gebieden waar het nodig is om aanpassingen te maken of te wijzigen. Het bijhouden van je workouts is ook een bron van motivatie en kan je helpen identificeren wanneer je je doelen hebt bereikt.

Foto credit: Wikimedia

Wat track je nu

Wanneer je je workouts trackt zijn er veel verschillende stukjes data die je kunt volgen. Wat je volgt, hangt af van verschillende factoren. Echter, het is vaak handig om alles te volgen omdat de gegevens nogal verrassend nuttig kunnen zijn. Laten we eerst eens kijken naar wat je kunt bijhouden en waarom, daarna gaan we eens op verkenning hoe we het doen.

Afstand: Hoe ver heb je gelopen, gefietst of gewandeld. Je zou deze informatie kunnen bijhouden wat betreft afstand afleggen. Bijvoorbeeld, als je een marathon wilt lopen dan zal je de afgelegde afstand moeten bijhouden, je krijgt er motivatie en informatie door.

Pace: Pace betekent snelheid over afstand en moet je zeker bijhouden. Bijvoorbeeld: zou je in tien minuten een kilometer lopen dan kan je doel misschien wel zijn om deze kilometer in 8 minuten te lopen. Op die manier kan je bijhouden hoe je in betere vorm raakt. Je kan deze track voor hardlopen, wandelen, fietsen en iets anders dat kan worden gevolgd gebruiken voor afstand. Indoor fitness machines werken voor zowel de afstand als voor de snelheid.

Reps: Als je aan krachttraining doet dan kan je je herhalingen tracken. Je kan ook herhalingen bijhouden voor de tijd. Tracking geeft je informatie maar ook motivatie. 

Heart Rate: Als je traint voor iets of wilt je hartslag in een bepaalde zone houden dan zal je je hartslag moeten bijhouden, dit hangt natuurlijk nauw samen met de aard van de training die je uitvoert.  Meestal gaat het om een cardiotraining.

Calorieën: Als je strikt op zoek bent naar gewichtsverlies resultaten dan kan het bijhouden van verbrande calorieën heel nuttig zijn. Je kan het aantal ingenomen calorieën met calorieën verbruikt vergelijken en zo je  gewichtsverlies bepalen. Ben je mis met je bepaling, dan moet je om je te helpen de discrepantie op te lossen, zien erachter te komen waarom je mis bent. 

Time: Time is verschillend van tempo en het geldt alleen voor bepaalde trainingen. Bijvoorbeeld, laten we zeggen dat je een doel hebt om 100 push- ups te doen. Misschien heb je de eerste keer dat je dit probeert wel 30 minuten nodig om dit te doen. Die 30 minuten is dan je tijd, naarmate je conditie verbetert zal ook je tijd verminderen wanneer je de push- ups uitvoert. 

Tot slot: Hoe tracken we nu

Er is een overvloed aan opties. Je kan een fitness- tracking tool gebruiken, zoals een hartslagmeter bijvoorbeeld of de gegevens van een fitness toestel. Je kan online deelnemen aan een dienst of app om je gegevens bij te houden. Je kan ervoor kiezen om een fitness- tijdschrift te kopen, een spreadsheet te maken, een notebook kopen of het downloaden van een mobiele app. Het beste trackingsmiddel is deze die je ondersteunt om te volgen en die door en door informatie geeft. Je zal verbaasd zijn hoe het bijhouden van je workouts je zal veranderen, probeer het maar eens. Track eens voor 30 dagen en kijk wat er gebeurt.