High Intensity Interval Training

High Intensity Interval Training Samen Met Je Workout

High Intensity Interval Training, ook wel bekend als HIIT is een bewezen aanpak om meer calorieën en vet in minder tijd te verbranden. De traditionele aanpak met het trainen voor uren om meer calorieën te verbranden en gewicht te verliezen is eigenlijk overbodig. Je kunt ook gewicht verliezen door minder vaak te trainen.

Foto credit: wikimedia

Hoe werkt HIIT

De sleutel: de sleutel tot HIIT is de hoge intensiteit. In tegenstelling tot een traditionele vetverbrandende workout waarbij je de oefening uitvoert voor een lange periode van tijd, maar dan op een minder hoge intensiteit. Met HIIT oefen je voor een korte tijd, maar je intensiteit is aanzienlijk veel hoger. Op een schaal van 1-10 zou 6 een matige intensiteit niveau zijn. Je zou in staat zijn om een gedichtje op te zeggen terwijl je oefent. Met HIIT sta je op een 9 en je kunt niet anders dan gericht met je oefening bezig zijn. 

Freeletics: Freeletics is een perfect voorbeeld van een HIIT training. Met Freeletics heb je een 20 seconden training met 10 seconden rust . Je herhaalt die cyclus gedurende vier minuten. Bijvoorbeeld: je sprint gedurende 20 seconden en rust dan tien seconden. Je sprint zal zo snel als je kan, het is een all-out inspanning. Je herhaalt de sprint dan na de 10 seconden rust die je neemt, dit doe je dan gedurende 4 minuten.

Interval training: dit is een ander voorbeeld van HIIT. Je loopt zo snel mogelijk 400 meter, dan wandel je 400 meter. Je zou dit kunnen herhalen tot je een afstand afgelegd hebt van 3200 meter.

HIIT helpt je om in een betere vorm te komen

Het is bewezen dat het helpt voor:

  • Sneller gewichtsverlies
  • Meer kracht
  • Verbeterde cardiovasculaire fitheid
  • Snellere vetverbranding
  • Minder buikvet
  • Verminderde insulineresistentie
  • Minder risico op hart- en vaatziekten

Dus hoe integreer je HIIT in je bestaande training

Wat is belangrijk: Het is belangrijk om te weten dat zowat elke beweging of oefening deel van een HIIT programma kan zijn. Zo kan je touwtje springen op een hoge intensiteit die dan wordt afgewisseld met rustperiodes van 10 seconden. Je kan een Tabata uitvoeren met pull- ups . Hierbij kan je kiezen om gedurende twintig seconden zoveel mogelijk pull- ups uit te voeren als je kan, gevolgd door 10 seconden rust.

Hoe voegen we het toe: Het toevoegen van HIIT om je wekelijkse workout programma is eenvoudig. Een training duurt slechts 4 minuten. Je kan het toevoegen aan een krachttraining. Je zou je lange cardio dagen kunnen ruilen voor een 20 minuten interval training. Neem eens een kijkje op je bestaande trainingsprogramma en kijk voor de dagen om te ruilen of HIIT toe te voegen.

Wat houden we in gedachten: Houd in gedachten dat met intense inspanning ook meer rust kan worden verlangd door je lichaam. In het algemeen mag je stellen dat je best niet meer dan drie dagen op een rij een HIIT training doet. Bijvoorbeeld, als je een intensieve training op maandag, dinsdag en woensdag zou doen, dan zou donderdag een rustdag of een actieve rustdag moeten zijn. Met een actieve rustdag bedoelen we, neem eens een yoga les of maak eens een rustige wandeling en ontspan.

Tot slot: Maak HIIT een deel van je workout

HIIT kan best een deel van een workout worden. Lichaamsgewicht oefeningen en basis cardio bewegingen kunnen worden opgenomen in een HIIT training. Je zal meer vet verbranden in minder tijd en de beste vorm van je leven krijgen. Goede oefeningen vindt je hier terug!